Over Europopulisme en Vluchtelingenvrees

Europa: ideaal zonder droom?

9 mei 2019

Het begint een traditie te worden in Utrecht: op 9 mei, de jaarlijkse Europadag, organiseren“De Drie Utrechtse Kathedralen”voor de derde keer een symposiumover samenwerking in Europa. Dit initiatief wordt ondersteund door kerkelijke, religieuze en seculiere organisaties.

  • De hoofdlezing, met als titel Europa: ideaal zonder droom? – Over Europopulisme en Vluchtelingenvrees’, zal gehouden worden door prof. dr. C.H. (Chris) Doude van Troostwijk, filosoof/theoloog, werkzaam in Luxemburg en Amsterdam. 
  • Als coreferent zal drs. H. (Hans) Sakkers reageren vanuit Utrechts perspectief. Sakkers is hoofd van de afdeling Europese en internationale zaken van de gemeente Utrecht. 
  • Daarna volgt een discussie met de deelnemers aan het symposium.
  • Culturele omlijsting door enkele leden van het ensemble Alhambra Revisited, met muzikale optredens uit de (Spaans) Joodse, Arabische en Christelijke traditie; een rijke Europese cultuur die eigenlijk geworteld is in de Oriënt. 

Voorafgaand aan het symposium is er in de Domkerk een oecumenische Europavesper, waarin de vertegenwoordigers van de Drie Utrechtse Kathedralen, de Rooms-Katholieke Sint Catharinakathedraal, de Oud-Katholieke Sint Gertrudiskathedraal en de Protestantse Domkerk zullen voorgaan. 

Programma

Datum              9 mei 2019

Vesper              18:00 – 18:45 uur, Domkerk

                          Hoofdingang Domplein

                         voor iedereen gratis toegankelijk. 

Voor de bezoekers van vesper en Symposium zijn er lunchbags voor onderweg naar het Symposium

Symposium      19:30 – 22:00 uur, Gertrudiskapel

                         Ingang conferentiecentrum “In De Driehoek”

                         Willemsplantsoen 1c te 3511 LA Utrecht 

Sprekers: prof. dr. C.H. (Chris) Doude van Troostwijk en drs. H. (Hans) Sakkers

Na de pauze is er gelegenheid voor debat met publiek en sprekers

22:00 – 22:30 uur:ontmoeting onder het genot van een drankje en een hapje

Entree € 15,-. Studenten, CJP en U-Pas gratis. Betaling ter plaatse 

Nadere informatie Frans de Wolff, tel. 030 2942686 en

                         info@europadagutrecht.nl

                         www.europadagutrecht.nl

Pasen – Tweede Paasdag

De paasperiode begint 40 dagen voor Pasen met Aswoensdag. Het uitgangspunt voor het begin van deze periode is voor de westerse christenheid de paaszondag, die valt op de eerste zondag na de volle maan na het begin van de lente (21 maart). Dit is de reden dat Pasen elk jaar op een andere datum valt. De veertigdagentijd, de voorbereidingstijd voor Pasen, is voor veel christenen een periode van versobering, vasten en bezinning. Pasen is het belangrijkste feest van de christelijke traditie. De kerkdiensten kennen in alle stromingen een grote uitbundigheid. Christenen herdenken met Pasen de herrijzenis van Jezus uit het graf op de derde dag na zijn kruisiging. Pasen was vroeger ook een seizoensgebonden landbouwfeest. Het markeerde het begin van de lente en het einde van een tijd van schaarste, die heerste als de voorraden van de winter opraakten. Veel paasgebruiken zijn afgeleid van dit niet-christelijke lentefeest, zoals het rapen van eieren. Later dienden de eieren voor de katholieken ook om na de 40-daagse vastenperiode weer op krachten te komen.

Lailat-ul-Baraat (Nacht van de Lotsbezegeling)

Allah stelt in deze nacht vast wie er in het komend jaar zullen sterven en wie er geboren zullen worden. Het is een nacht van gebed en meditatie, vergeving van zonden en bepaling van het lot. Deze kerkelijke gebeurtenis wordt ook wel nacht van de vergeving genoemd, er wordt aan Allah gevraagd de gestorven hun zonden te vergeven. In de moskee wordt ook druk gebeden ter voorbereiding van de ramadan die twee weken later begint.

Pasen – Eerste Paasdag

De paasperiode begint 40 dagen voor Pasen met Aswoensdag. Het uitgangspunt voor het begin van deze periode is voor de westerse christenheid de paaszondag, die valt op de eerste zondag na de volle maan na het begin van de lente (21 maart). Dit is de reden dat Pasen elk jaar op een andere datum valt. De veertigdagentijd, de voorbereidingstijd voor Pasen, is voor veel christenen een periode van versobering, vasten en bezinning. Pasen is het belangrijkste feest van de christelijke traditie. De kerkdiensten kennen in alle stromingen een grote uitbundigheid. Christenen herdenken met Pasen de herrijzenis van Jezus uit het graf op de derde dag na zijn kruisiging. Pasen was vroeger ook een seizoensgebonden landbouwfeest. Het markeerde het begin van de lente en het einde van een tijd van schaarste, die heerste als de voorraden van de winter opraakten. Veel paasgebruiken zijn afgeleid van dit niet-christelijke lentefeest, zoals het rapen van eieren. Later dienden de eieren voor de katholieken ook om na de 40-daagse vastenperiode weer op krachten te komen.

Pesach

Met Pesach herdenken joden hoe God het joodse volk vierduizend jaar geleden uit de Egyptische slavernij leidde. De joden moesten toen snel vluchten en hadden geen tijd om het deeg voor hun brood te laten rijzen. Ze namen platte ongezuurde broden mee: matzes. Nog steeds eet men een hele week geen gezuurd brood of andere producten die gist bevatten. Daarnaast leest men het verhaal van de uittocht uit Egypte tijdens een speciale maaltijd, die allerlei symbolische ingrediënten bevat en discussieert men over de actuele betekenis van Pesach. Om dit feest te kunnen vieren wordt het hele huis grondig schoongemaakt. De keuken krijgt een extra beurt. Alle bestek wordt uitgekookt en het speciale Pesach servies wordt klaargezet. Met Pesach mogen alleen levensmiddelen zonder gist gegeten worden (ongedesemd). Het feest duurt 7 dagen.

Stille Zaterdag

Stille Zaterdag herinnert aan de periode dat Christus dood in het graf lag. Het is tevens de laatste dag van de vastentijd, die 40 dagen eerder begon op Aswoensdag. In afwachting van de volgende paasmorgen heerst dan in het kerkelijk leven stilte. Christenen herdenken met Pasen de herrijzenis van Jezus uit het graf op de derde dag na zijn kruisiging. In veel kerken wordt in de nacht van Stille Zaterdag op Paaszondag een wake gehouden. Aan het einde van deze wake wordt de Paasdag met feestelijk gezang begroet.

Boeddhistisch Nieuwjaar (Theravada)

De viering van het boeddhistische nieuwjaar begint op de laatste dag van de hindoe maand Chaitra. Meestal is dat de eerste volle maan in april in theravado landen (landen die de oorspronkelijke boeddhistische leer en regels navolgen) zoals Birma, Thailand, Sri Lanka, Cambodja en Laos. In mahayana (dit is de leer in het boeddhisme die er van uit gaat dat in wezen ieder mens een Boeddha in aanleg is) landen echter begint het nieuwe jaar op de eerste volle maan in januari. Chinezen, Vietnamezen en Koreanen vieren het nieuwe jaar op de tweede volle maan in januari of de eerste in februari en de Tibetanen nog weer een maand later.

Hanuman Jayanti

Viering van de geboortedag van de apengod Hanuman. Hij was de trouwe volgeling en helper van Rama uit de Ramayana. Na Ram is, onder Hindoes, Hanuman de meest populaire godheid. Zijn populariteit dankt hij aan zijn alom in het epos Ramayana uitvoerig beschreven daden van moed en beleid en aan zijn edele eigenschappen van trouw en kuisheid. Hij wordt als de meest ideale aanhanger en als trouwe, onbaatzuchtige en toegewijde dienaar van Ram beschouwd. Door de vrome Hindoe wordt hij aangeroepen als beschermer tegen en als verdrijver van kwade geesten en demonen.

Sederavond

Op de vooravond van Pesach wordt over de uittocht uit Egypte verteld en wordt er gegeten van voedsel waardoor je aan die tijd moet terugdenken, bijvoorbeeld het bittere mierikswortel. Daarna worden er lekkere dingen gegeten.

1 2